Copyright

Alle patronen op het blog Tantes Zolder zijn het intellectuele eigendom van de auteur van dit blog en mogen niet voor commerciële doeleinden worden vermenigvuldigd en/of verkocht zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.

All patterns on the blog Tantes zolder - My aunts attic are the intellectual property of the owner of this blog and may not be used and/or sold for commercial purposes without expressed written consent of the owner.

woensdag 6 september 2023

Een Oekraïnse merklap



English readers  please use Google Translate button on righthand side of the blog

Ik ben begonnen aan een merklap in Oekraïnse borduurtechnieken. Gestart met de zomen en nu aan het bedenken wat er in het midden zal gaan komen. Mijn vriendin, Tineke Tinbergen, gaf een aantal jaar geleden les aan de landelijke commissie handwerken van de Vrouwen van Nu. De dames van die commissie geven in hun eigen provincie weer les aan handwerksters die een plaatselijke handwerkgroep begeleiden. 

De cursus die zij toen schreef, is gebaseerd op een uitgebreide collectie boeken. Bij mijn merklap maak ik gebruik van de cursus van Tineke, zij gaf me alweer 7 jaar geleden de map met al haar lessen erin voor mijn verjaardag. Hoog tijd om er iets mee te doen.. Maar ik maak ook gebruik van andere bronnen, die onder de lijst genoemd worden.



 


 

 




Van onschatbare waarde zijn de inspanningen van de Oekraïnse Lidiya Bebeshko. Zij publiceert o.a. via Pinterest en Facebook talloze patronen van oorspronkelijk Oekraïns borduurwerk. Recent ontdekte ik dat zij ook drie boeken heeft geschreven. Helaas alleen in het Oekraïns, maar met algemene kennis van borduren kom je met Google lens (dat vertaalt als je je camera op tekst richt) een heel eind. 
Omdat de boeken een Cyrillisch geschreven naam hebben, geef ik je een foto van de voorkant en een ISBN nummer.
Van dit boek heb ik geen ISBN

Linkerboek heeft geen ISBN,
rechter boek 789-617-12-8593-4

En dan is er nog My Vyshyvanka is close to my heart van Vasyl Kotsan en Tetiana Solohub-Kotsan, ISBN 978-617-531-531-255-1
Deze boeken zijn te koop via boekhandel Lion in Lviv. Houd rekening met flinke portokosten en ook nog invoerrechten!

Zoek op Pinterest naar Oekraïns borduurwerk en je vindt overweldigende hoeveelheden patronen. Je kunt op Lidiya Bebeshko zoeken, maar ook op de Engelse termen. Lidiya is ook te vinden op Facebook met de groep Lidiya Bebeshko Art. 
Ook op Facebook is de groep Ukrainian Folk Art & Traditions, waar van tijd tot tijd ook patronen langskomen.

Wie meer wil leren over open zomen kan kijken op mijn blog Handwerkcafé Waddinxveen, waar je onder het kopje Open Zomen Festival 40 zomen in open naaiwerk kunt bestuderen. Ook vind je daar via de link een lijst met literatuur over open zomen.


Ook vind je veel info op het blog folkcostume & embroidery

Genoeg gepraat, ik ga zo weer lekker borduren!

PS Zojuist van Booklion een link gekregen waar een van de boeken over Oekraïns borduren gratis te bekijken is! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten