Copyright

Alle patronen op het blog Tantes Zolder zijn het intellectuele eigendom van de auteur van dit blog en mogen niet voor commerciële doeleinden worden vermenigvuldigd en/of verkocht zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.

All patterns on the blog Tantes zolder - My aunts attic are the intellectual property of the owner of this blog and may not be used and/or sold for commercial purposes without expressed written consent of the owner.

donderdag 21 juli 2022

Een tafelkleed? Ja, een táfelkleed!

 In 2017 bezocht ik de Manidoro, een beurs voor fijne borduurwerken en kant. Ik keek mijn ogen uit, leerde Anna Castagnetti en haar boeken kennen, en genóót! 

Italianen zien niet op tegen grote borduurwerken. Je kunt op zo’n beurs dus ook heel brede stoffen kopen, tot wel 2,70 m breed. En ook nog eens tegen prijzen waar je niet meteen een lening voor hoeft af te sluiten. Na een workshop Tenerife bij Anna, ging ik kijken bij de gigantische stand van handwerkwinkel Bergamasco.

 Enfin, Anna en ik lagen in een stuip toen ik haar vertelde voor hoeveel geld ik zojuist stof had gekocht. Een van de lappen was een linnen van Graziano, met balletjes in vrolijke pasteltinten. Zo vrolijk! Ik zag er, aangestoken door al het moois op de beurs, meteen een tafelkleed in, met open zomen. Tenslotte lag het Open Zomen Festival nog niet zo lang achter ons..

Fast forward vijf jaar.. de lap ligt er nog steeds. Typisch een gevalletje van “Life is what happens while you are busy making other plans”. Maar nu heb ik dan toch eindelijk de lap erbij gepakt, de zelfkanten afgesneden en de stof recht van draad geknipt. 

Op 5 cm van de kant vier draden uitgehaald.. en daarna de hoeken genaaid en de zoom gespeld en geregen. De borduurdraad kan in de naald, het zomen kan beginnen! 

De stof heeft 13 draden per centimeter, en de zoom doe ik met Goldschild linnen garen 80/3. Met dit simpele ladderzoompje ben ik wel even zoet, de afmetingen van het onafgewerkte kleed zijn 226 x 177 cm. Dus ruim 8 meter zomen. 

Wordt  vervolgd!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten