Copyright

Alle patronen op het blog Tantes Zolder zijn het intellectuele eigendom van de auteur van dit blog en mogen niet voor commerciële doeleinden worden vermenigvuldigd en/of verkocht zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.

All patterns on the blog Tantes zolder - My aunts attic are the intellectual property of the owner of this blog and may not be used and/or sold for commercial purposes without expressed written consent of the owner.

zaterdag 17 juli 2021

Fries witwerk



Yvette Stanton, schrijfster van excellente boeken over borduren, heeft zich laten overtuigen dat het Friese witwerk, waar tot nu toe geen boek over is verschenen, het waard was om te documenteren. Dat heeft geleid tot het prachtige boek Frisian Whitework, Dutch embroidery from Friesland.

Inmiddels worden in Nederland de boeken geleverd en komen de eerste foto's van projecten uit het boek op internet. 

Op Facebook is er een speciale groep opgericht om Nederlands sprekenden te ondersteunen bij het begrijpen van het boek, voor zover dat nodig mocht zijn, want de tekeningen zijn bijzonder duidelijk. Ook bestaat er een groep Whitework embroidery op Facebook, en komt in het Handwerkcafé Waddinxveen een Stitch A Long (SAL) per 1 september op gang. 

Een SAL betekent dat verschillende dames uit het café, en allen die via Facebook willen meedoen, met hun eigen boek en uitleg in het café of in de groep op FB, elk aan hun eigen merklap borduren en dan een randje per twee weken. Een tempo dat toestaat dat je ook nog andere dingen tussendoor doet. Je kunt er alles over lezen op het blog

 Intussen ben ik bezig met het borduren van een lapje dat ik van plan ben te naaien op een deurstopper. Ik kies mijn eigen kleuren en draadjes en combineer naar hartelust alles wat eigenlijk niet bij elkaar past. Het is gebaseerd op de gekleurde merklap uit het boek, maar ik pik ook wat mee uit de witte merklap en maak het breder. Toen ik de foto ervan op Facebook liet zien, waren er veel mensen die vroegen welke kleuren en welk garen ik gebruikte.. Mijn garen bestaat voor een aanzienlijk deel uit bijna niet gesponnen zijde van La Religieuse, en is waarschijnlijk wel 80 jaar oud, als het niet ouder is. Verder gebruikte ik Eterna zijde (ook al niet meer te koop), zijde van het merk Vennecolcoton, Madeira, en Gloriana.

de oorspronkelijke kleuren uit het boek.



De kleuren van het lapje heb ik getracht te benaderen met DMC splijtgaren. Niet overal een exacte match omdat ik ook verlopende garens heb gebruikt.

  • 13 lichtgroen
  • 225 heel licht roze
  • 353 midden roze
  • 704 grasgroen
  • 807 donker turquoise
  • 828 licht turquoise
  • 893 of 3706 donker roze
  • 924 of 3803 petrol
  • 962 en 893 samen de kleuren van gemêleerd garen
  • 807 en 3755 samen de kleuren van gemêleerd garen
Wie wil, kan dit omzetten naar een merk zijde, bijvoorbeeld Soie d'Alger. Deze zijde is er ook met verlopende kleuren, o.a. te koop bij Hardanger.nl.


patroon uit Frisian Whitework

motieven uit Frisian Whitework

ENGLISH: Since the automatic translations keep getting better, I shall no longer translate all my posts into English. A matter of : "I'd rather use the time for embroidery".



2 opmerkingen:

  1. Oh how lovely! The colours you have chosen are beautiful. I am enjoying seeing your embroidery and Google Translate is helping me read your posts very easily.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am happy to see you use Gloriana silk as it is available now. I have used her silk many times and love it!
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen